label

Přihlásit se

Správa účtu

Světový den duševního zdraví

Dnes si dopřejte chvilku klidu a pohody…

Právě dnes, bychom si měli dopřát malou chvíli klidu a pohody, tudíž si najít alespoň pár minut jenom pro sebe, nechat ze sebe opadnout všechen stres a třeba si i pořídit nějakou maličkost.

Ptáte se, kde se takový den vzal a proč?

Poprvé byl tento den vyhlášen roku 1992 Světovou federací pro duševní zdraví (World Federation for Mental Health - WFMH). Cílem této federace a vůbec založením takového dnu, bylo dosažení nejvyšší možné úrovně duševního zdraví ve všech jeho souvislostech a jeho podpora. Vizí, kterou federace představila, byla vidina světa, ve kterém bude duševní zdraví základní prioritou nejen zdravotníků, ale i všech občanů, politiků, států a komunit. Kvůli tomu jsou v průběhu září a října pořádány různé akce, kdy jejich hlavním posláním je, vyvrátit mýty o lidech, kteří mají duševní problémy, a zároveň kampaň zodpovídá otázky na toto téma veřejnosti. Pokud ovšem nemáte na tyto akce náladu, je zde pro vás jiné řešení, nejprve si však ještě vysvětlíme, co to vůbec duševní zdraví je.

Duševní zdraví je v mnoha případech definováno, jako součást celkového zdraví člověka, kdy z vás vyzařuje osobní pohoda (well-being). V tomto stavu člověk dokáže naplnit a uplatnit své schopnosti, zvládá každodenní povinnosti života, stres, zátěž, dokáže produktivně pracovat a rozvíjet se. Pokud jste si při čtení tohoto odstavce uvědomili, že jste duševně zdraví, gratuluji ☺. Pokud jste se byť jen malinko zasekli nad jedním bodem, čtěte dále.

Psycholog, jóga nebo procházka?

Všechny tyto možnosti a spousty dalších vám dokážou pomoct s duševním zdravím, abyste se cítili lépe a v dobré náladě. Již dávno není návštěva psychologa „divnou věcí“, naopak jeho návštěvníků stále přibývá. Pokud ovšem nechcete své problémy řešit s cizí osobou, existuje spousta meditačních cvičení a pohybových kurzů, které můžete navštívit, jako například jóga, či pilates. Někoho naopak dokáže uvolnit energičtější forma pohybu typu zumba. Avšak mým nejoblíbenějším způsobem, jak podpořit své duševní zdraví je klidná procházka přírodou spojená s dechberoucím výhledem, kdy se cítím povzneseně nad všemi problémy denního života. Po návratu z procházky je dobrou volbou horká koupel s uklidňující hudbou a vůní. Ani se nenadějete a vaše duševní zdraví a odhodlání zvládnout další perný den je lepší a větší.